Skrivet av: ruffe | februari 25, 2008

Filmtips

cinderella_man.jpg

Kanal5 fredag 29/2 21:00

Cinderella Man från 2005.

Se den om ni av någon anledning sitter hemma på fredag. Oscarsbelönade Russell Crowe spelar Jim Braddock i den sanna historien om denna boxares kamp under den stora depressionen i USA. Det var ett tag jag såg denna film men minns att det fanns en scen eller två som var riktigt sorgliga. När man får se hur hans familj lever och hur han påverkas på grund av det, det är en väldigt rörande film och att det är en sann berättelse brer ju på ännu mer.

 För övrigt, vet inte hur det här blogg-sökningen funkar som man kan se i inställningar när folk har sökt osv, vet inte om dem just gått in här för att läsa om No Country for old men när dem har sökt på ”No country for old men slutet” och liknande, men enda jag kan råda er att göra är att se filmen en gång till för slutet är inte särskilt svårt att förstå egentligen, hela filmen går ut på att visa att Tommy Lee Jones karaktär i filmen känner att han inte har någon plats i livet längre, att livet har sprungit förbi han nästan och att allting förändras, han har ingenting kvar att erbjuda. Och de två drömmarna han pratar om i slutet, en av dem representerar hur han kände när han öppnade dörren och trodde sig skulle få möta döden i form av Chigurh har jag för mig, det är väldigt enkelt analyserat iaf. Om ni inte kan se det så finns det många bra trådar på imdb.com och forumet där under No Country for Old Men.

Annars är jag riktigt nöjd att No Country for old men fick de stora oscarsstatyetterna, lite dryga tacktal av bröderna Coen kanske men dem är ju såna som personer kan jag tänka mig, om man ska försöka se på hur dem är genom filmerna dem gör så förklarar ju The Big Lebowski deras beteende rätt bra haha. Dem log inte en gång när dem fick bästa regi, och när dem 1 minut senare fick priset för Bästa film så var det ett väldigt litet leende hos Ethan Coen som kom fram. Inget emot det alls, säger inte att man ska hoppa upp och studsa och slänga på fejkleendet eller något sånt.


Lämna en kommentar

Kategorier